Artboard 1 no disagree x error
Skift site
Menu

Task Force til løsning af organiseringens gåde

Socialpædagogerne Østjylland har sat et nyt stort projekt i søen, hvor TR’erne på regionens specialområder skal prøve at finde nøglen til at øge organiseringsgraden på deres arbejdspladser.

– Nu skal I bare give den fuld gas og komme med alle de vilde og skæve idéer, I har til, hvordan vi sammen får flere af jeres kolleger til at melde sig ind i Socialpædagogerne, sagde kredsformand Gert Landergren Due til de 23 fremmødte TR’er fra regionen.
Og han tilføjede:
– Vi har efterhånden gode erfaringer med at inddrage medlemmerne aktivt i vores projekter, fordi vi hver gang oplever, at I kan bidrage med rigtig meget fra jeres dagligdag. Derfor er vi glade for, at I vil være med – og vi glæder vi os rigtig meget til det kommende samarbejde.
Med de ord fra formanden blev projekt Task Force til løsning af organiseringens gåde skudt i gang på et kick off møde den 26. marts.

Metode til større organisering
Det overordnede formål med projektet er at få udviklet en metode til større organisering på de regionale arbejdspladser. Det skal ske ved, at TR’erne gør sig nogle erfaringer med, hvad der virker i forhold til at få potentielle kolleger til at melde sig ind i Socialpædagogerne.
I projektperioden skal deltagerne definere forskellige konkrete eksperimenter, som de skal afprøve i praksis. Efterfølgende skal de opsamle deres erfaringer med, hvordan man som TR mere systematisk kan arbejde med at øge organiseringsgraden på den enkelte arbejdsplads.
En del af projektet er også, at erfaringerne herfra skal videreformidles til kredsens øvrige TR, så de får nogle værktøjer til arbejdet med at øge organiseringsgraden på deres arbejdspladser.

Aktionslæringsforløb
Erhvervspsykolog Thomas Phillipsen guider deltagerne igennem det aktionslæringsforløb, som løber frem til september. Her skal de deltage i nogle aktionslæringsgrupper, hvor de udvikler, afprøver og lærer af de eksperimenter, de har afprøvet i praksis.
På det sidste af de fire aktionslæringsmøder skal de samle erfaringerne op med henblik på at videreformidle dem til kredsens øvrige TR.

De første bud
Allerede på den første dag var deltagerne i fuld gang med at udveksle erfaringer og generere spændende idéer og konkrete forslag i deres læringsgrupper. Nogle af dem er:

  • De nyuddannede kolleger er ofte de nemmeste at få til at melde sig ind. Så vi skal målrette indsatsen i forhold til kollegaer på +40 år.
  • Vi skal gøre os synlige som TR’er og fortælle kollegerne om alle fordelene ved at være medlem af vores fagforening.
  • Vi skal løbende i dialog med kollegerne, så vi får en mere personlig relation til dem. Ofte virker uformelle samtaler på gangen bedre end formelle møder, som vi indkalder til.
  • Vi skal helt konkret hjælpe kollegerne med at udfylde indmeldelsesblanketten. På den måde sikrer vi, at det ikke kun bliver til snak, men konkret handling.
  • Vi skal have en personlig præsentationsfolder med navn, billede og telefonnummer, så kollegerne ved, hvem de skal henvende sig til.

Ovenstående er bare nogle af de idéer, der kom frem på det første møde. Vi ser frem til det videre forløb, hvor der bliver formuleret en masse nye idéer og opsamlet erfaringer med, hvordan de virker i praksis. Den proces følger vi op på i en senere nyhedsmail.