Artboard 1 no disagree x error
Skift site
Menu

Råd og vejledning i hverdagen

Hvis man som familieplejer spørger sig selv, hvad man får ud af at være medlem af Socialpædagogerne Østjylland, så er det bedste svar, at man kan få god rådgivning og vejledning. Det siger Poul Erik Thomsen, som er én af de faglige konsulenter, der arbejder på familieplejeområdet.

Interview med faglig konsulent Poul Erik Thomsen, Socialpædagogerne Østjylland

Rådgivning i forhold til kontrakter
Som medlem af kredsen har man eksempelvis mulighed for at få personlig rådgivning og vejledning, når man som familieplejer skal indgå en kontrakt med kommunen.
– Vi gennemgår kontrakten og kommer med vores anbefalinger i forhold til, hvad vi mener, at man som familieplejer skal lægge vægt på, når man indgår kontrakten, siger Poul Erik Thomsen og fortsætter:
– Hvis der opstår problemer i forhold til kommunen, tilbyder vi desuden at tage initiativ til at indkalde til et mæglingsmøde, hvor alle tre parter sætter sig sammen og taler tingene igennem. På den måde er vi med til at sikre, at man som familieplejer bliver hørt i sagen.
Det er Poul Erik Thomsens erfaring, at kommunerne tager godt imod det initiativ.

Ordentlig og værdig dialog
Resultatet af mæglingen bliver som oftest, at alle parter oplever, at dialogen kommer til at foregå på en ordentlig og værdig måde.
– Som bisidder er vores væsentligste funktion at være med til at oversætte og forklare problemstillingerne for den enkelte familieplejer og på den måde være katalysator for, at der bliver fundet en brugbar løsning på de eventuelle uenigheder, påpeger Poul Erik Thomsen.
Det er hans oplevelse, at de faglige konsulenters blotte tilstedeværelse har en positiv effekt på både tonen i samtalen og åbenheden for at finde en fælles løsning, som alle kan leve med.

Støtte ved sygefravær
På tilsvarende vis tilbyder de faglige konsulenter også at være bisiddere ved samtaler med konsulenter fra jobcentrene, når det drejer sig om familieplejeres sygefravær. 
– Vi ser i stigende grad, at familieplejere bliver sygemeldt i kortere eller længere perioder på grund af et øget pres i hverdagen. Nogle familieplejere bliver simpelthen slidt op og bliver derfor nødt til at sygemelde sig. Men mange af dem har slet ikke erfaringer med at begå sig i det system, så det kan give en stor tryghed, at vi er med til møderne på jobcentrene, pointerer Poul Erik Thomsen.
Og han tilføjer, at de faglige konsulenter følger sagen, indtil den rette løsning for den enkelte familieplejer er fundet – hvad enten det er at komme tilbage til arbejdet, få et fleksjob eller i yderste konsekvens af få en førtidspension.
– Men under alle omstændigheder er vi med hele vejen, og sådanne sager kan godt tage op til flere år, understreger Poul Erik Thomsen.

Aldrig ind i børnesager
Ud over de nævnte eksempler kan man som medlem altid kontakte en faglig konsulent for at få råd og vejledning om de problemstillinger, man støder på i hverdagen. Det eneste, konsulenterne ikke går ind i, er børnesagerne.
– Vi er aldrig inde omkring børnene, fordi det er omfattet af tavshedspligten, så det har vi ikke mulighed for at forholde os til. Den dialog skal den enkelte familieplejer have med sin arbejdsgiver eller andre rådgivere, siger Poul Erik Thomsen afslutningsvis.